Otvoreni kurs: Novi talas i politika autora

Departman za digitalne umetnosti vas poziva na otvoreni kurs Vladimira Perišića, koji će se održati od februara do maja na Fakultetu za medije i komunikacije. Prvi modul traje od 23. februara do 22. marta, u stalnom terminu petkom u Sali 506 od 18 do 21h. Molimo sve zainteresovane za učešće na otvorenom kursu da popune prijavni formular.

Otvoreni kurs: Novi talas i politika autora

O KURSU

Novi talas stvara generacija mladih filmofila, većinom kritičara, koji zahtevaju novi status za film: status umetnosti za sebe.

Između 1959. i 1964. godine Žan-Lik Godar, Fransoa Trifo, Erik Romer, Žak Rivet, Klod Šabrol i drugi, napravili su revoluciju do tada važećih filmskih pravila. Revoluciju u scenariju, zvuku, osvetljenju, radu sa glumcima. Potpuni raskid sa tradicijom „francuskog kvaliteta“, sa snimanjem u studiju, sa skromnošću i dobrim ukusom.

Novi talas je škola svog vremena koja je „pomnožila dokumentarno sa igranim”. Drska, razigrana, inventivna. Valorizuje slučajnost, raskid, improvizaciju. Blistavost trenutka i sekvencu koja je samodovoljna poput gega ili metonimijske demonstracije celog filma. Odatle i taj utisak brzine, još uvek jak šezdeset godina kasnije.

Ali paradoksalno, ova pobuna „mladih Turaka” je bila podstaknuta vrlo klasičnim konceptom umetničkog nasleđa, idejom o imitaciji majstora. Generacija stvaralaca Novog talasa je u Kinoteci učila o filmovima, baš kao što su Matis i Pikaso ponovo osmislili slikarstvo XX veka imitirajući Engra, Delakroa ili Manea u Luvru. Ako je Novi talas toliko izmislio, to je zato što je mnogo imitirao: Roselinija, Drajera, Bresona, Langa, Hičkoka, Renoara…

»Film koji ne stvara život, već život koji stvara film« . Ovaj požar, iako kratkog veka, presudno je transformisao filmsku umetnost i definitivno je učvrstio kao modernu umetnost XX veka. Postoji film pre Novog talasa i film posle Novog talasa. I ova revolucija je jednako važna kao što su, u drugim vremenima, bili impresionizam ili atonalna muzika.

Kurs će se baviti glavnim inovacijama Novog talasa, njegovim izvorima i njegovom uticaju u svetu.

O PREDAVAČU

Vladimir Perišić je studirao modernu književnost na Univerzitetu Pariz VII i režiju u filmskoj školi La Femis. Njegov diplomski film, „Dremano oko” (2003), pod mentorstvom Šantal Akerman, prikazan je u okviru selekcije Kinofondacija na Kanskom festivalu. Njegov prvi igrani film „Ordinary People” (2009) imao je premijeru u okviru takmičarske selekcije Nedelje kritike u Kanu. Učestvovao je u kolektivnom filmu „Mostovi Sarajeva” (2014) sa Žan Lik Godarom, Kristi Pujom, Angelom Šanelek… Film je premijerno prikazan u okviru zvanične selekcije Kanskog festivala. „Lost Country” (2024), njegov drugi igrani film, takođe je prikazan u okviru takmičarske selekcije Nedelje kritike u Kanu, gde je osvojio nagradu Reveletion za najboljeg mladog glumca.
Član je asocijacije ACID i selektor njene programacije za Kan 2018. Selektor je i član umetničkog saveta Festivala autorskog filma u Beogradu. Urednik je edicija „Politike autora”, „Vreme trešanja” i „Svici” u izdavaštvu Fakulteta za medije i komunikacije. Priredio je knjigu „Žak Rivet: tekstovi i razgovori” 2018. godine, uoči Rivetove retrospektive na Festivalu autorskog filma.

PROGRAM KURSA

1. Politika ukusa.
Časopisi, kino-klubovi i kinoteke.
Oni koje volimo: od nemog do zvučnog filma
Projekcija filma „Partie de campagne“, Žan Renoar.

2. „Profesionalci profesije“ i pobuna protiv tradicije francuskog kvaliteta.
Projekcija filma „Put u Italiju“, Roberto Roselini.

3. Filmske sveske i Politika Autora.
Projekcija filma „Do poslednjeg daha“, Žan Lik Godar.

4. Studio Vs. Ulica.
Projekcija filma „Lepi Serž“, Klod Šabrol.

5. Telo: Telo bez istine / Brižit Bardo / Gest, prostor i kretanje.
Projekcija filma „Prezir“, Žan Lik Godar.

6. Istorija Novog talasa.
Projekcija filma „400 Udaraca“, Fransoa Trifo.

7. Naracija i dijalog.
Projekcija filma „Kleo od 5 do 7″, Anjes Varda.

8. Svetlo i kamere. Direktan zvuk.
Projekcija kratkih filmova „Pastirov udarac“– Žak Rivet; „Noć i magla“ – Alen Rene; „Suzanina karijera“ – Erik Romer.

9. Prethodnici i savremenici Novog talasa. Post Novi talas.
Projekcija filma „Deda mraz ima plave oči“, Žan Eustaš.

10. Novi talasi u svetu. Uticaji i naslednici.
Projekcija filma „Lica“, Džon Kasavetes.

Pozivamo sve zainteresovane da se prijave za učešće na otvorenom kursu.

Pretraga

You are using an outdated browser which can not show modern web content.

We suggest you download Chrome or Firefox.